Her finner du en rekke ulike undervisningsopplegg knyttet til vann og vassdrag. Undervisningsoppleggene er systematisert etter fag og trinn.
Undervisningsmateriell
"Vanndetektivene" (Basis for "Levende vassdrag- kurs)
Biologisk mangfold
Undervisningsopplegg knyttet til biologisk mangfold ved vann og vassdrag utarbeidet av Miljølære.
- Vårt naturområde (4.trinn)
- Dyreobservasjoner (4.trinn)
- Følg naturen året rundt (4.trinn)
- Fisk i ferskvann (7. og 10.trinn)
- Pattedyr i og ved vann (7. og 10.trinn)
- Plankton i ferskvann (7.og 10.trinn)
- Planter i og ved ferskvann (7.og 10.trinn)
- Kartlegg planter i utvalgte naturtyper (7. og 10.trinn)
- Amfibium og krypdyr (7. og 10.trinn)
- Fugleliv langs kyst og vatn (7. og 10.trinn)
Energi
- Vannkraftverk (7. og 10.trinn)
- Fra kvernkall til turbin (7. og 10.trinn)
Vannressurser
Undervisningsopplegg som omhandler vannets betydning for livsgrunnlaget. Utviklet av Miljølære.
- Bruk av vannmiljøet/tiltak (7.- 10.trinn)
- Er det nok oksygen i vatnet? (10.trinn)
- Er vatnet vårt surt? (10.trinn)
- Grunnvannskilder
- Hvem forurenser vannet? (7.- 10.trinn)
- Hvordan kan avløpsvann renses? (10. trinn)
- Kor næringsrikt er vatnet? (10. trinn)
- Påvirkning fra landbruk (7.- 10.trinn)
- Undersøkje utsjånad og lukt (7.- 10.trinn)
- Vannkvaliteten (10.trinn)
- Vassføring, straum og erosjon (10.trinn)
Der mygg svømmer og døgnfluer lever lenge
Undervisningsopplegg om bunndyr.
Består av tre deler:
1) Grubleoppgaver i forkant.
2)Bunndyrjakt
3) Observere fangst av bunndyr
Passer for 3-10.trinn
Utviklet av Kari synnes på naturfag.no
Trappa - eksempel fra Uranienborg skole
Lenker til andre nettsider
- Naturfagsenteret: natursekken.no – Den naturlige skolesekken og Skoleprosjekter
- Norsk Vann: www.vannkunnskap.no – jobbmedvann
- Havforskningsinstituttet: http://skoleportalen.imr.no/
- Oslofjordens Friluftsråd: www.oslofjorden.org – Læring i friluft
- Norges jeger- og fiskeforbund: www.njff.no – Organisasjon/Ung
Feltundersøkelser
Vannkvalitet
Dette er en samleaktivitet der man samler inn informasjon om alt som kan påvirke eller være indikatorer for vannkvaliteten i området. I etterkant av undersøkelsene kan man vurdere om noe bør eller kan gjøres for å bedre vannets kvalitet.
Pattedyr i og ved vann
Formål: Kartlegge hvilke større dyr som lever i og ved vann, se på sammenhengen mellom forekomst og levemåte.
Smådyr i ferskvann
Formål: Kartlegge smådyr i elver, bekker og innsjøer. Se på sammenhengen mellom smådyr og miljøtilstanden.
Fisk i ferskvann
Formål: Kartlegge forekomst av fisk i ferskvann, og se på sammenhengen mellom forekomst og levemåte.
Fugleliv langs elver og vann
Formål: Kartlegge fuglelivet ved lokaliteten, se på sammenhengen mellom forekomst og levemåte.
Planter i og ved ferskvann
Formål: Kartlegge plantelivet i og langs vann, og drøfte hva vegetasjonen har å si for dyrelivet i og langs vannet eller vassdraget.
Forsøpling av vannmiljøet
Formål: Du får kunnskap om hvordan forsøpling skader området (både som et estetisk problem og som forurensingsproblem)
Kulturminner langs elver og bekker
Formål: Let etter spor fra menneskelig aktivitet i fortiden langs vann og vassdrag.
Andre undersøkelser
- Dafniejakten –
- Land, strand og vann – bruk og vern
- Fritidsbruk av vannmiljøet – miljøkonsekvenser
- BioFokus
- NIVA
- SABIMA
- Havforskningsinstituttet
Undervisningsvideo for lærere (biologi/vassdrag)
Kurs for lærere
Kompetansemål
Kompetansemål i skolen
Kompetansemål for 2. årstrinn, 4. årstrinn, 7. årstrinn, 10. årstrinn og Vg1 finner du på Utdanningsdirektoratets nettsider, – Finn læreplan.